Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla
TurkInsurance Digital Dergisi Ağustos 2016 - 1.8.2016

SBM Genel Müdürü Aydın Satıcı'nın TurkInsurance Digital Dergisi Röportajı

 

SBM'nin sigortalıların ve sigorta şirketlerinin kullanımına sunduğu yeni uygulamalardan ve planladığını yeni gelişmelerden bahseder misiniz? Bu yıl özellikle hangi alanlara yoğunlaştınız?

Ağustos ayının gündeminde olan konu; yaklaşık 550 bin sigortalıyı ve 750 bin civarında poliçeyi ilgilendiren bir prim iadesi gerçekleşecek olması. 9 Haziran 2014 ile 30 Eylül 2015arasındaki dönemde poliçe yaptıran ve hasarsızlık indirimine sahip olan sigortalılar, poliçe yaptırırken daha önceki poliçesini referans olarak göstermediği ve hasarsızlık indirimi olduğunu söylemediği için 6 ya da 7. kademeden poliçe yaptırmak yerine 4. kademeden poliçe yaptırmış oldu. Sigorta şirketleri söz konusu sigortalılara bir prim iadesi gerçekleştirecek. Burada SBM çok önemli bir rol icra ediyor. Prim iadesi yapılacak 550 bin kişinin hesap ya da kredi kartına ödemeler sigorta şirketleri tarafından 8 Ağustos'a kadar yapılmış olacak. Sigortalılar ödemesinin nereye yapıldığı bilgisini www.sbm.org.tr den 12 Ağustos tarihinden itibaren öğrenebilecek. Prim iadesi yapılacak olan 550 bin kişinin kim olduğu bilinmediği için 17 milyon poliçe sahibinin SBM üzerinden bu sorgulamayı yapmasını bekliyoruz.

SBM olarak bu konuda bir ön çalışma yaptık. Birçok büyük bankayla protokol yaparak prim iadesi yapılacak olan 550 bin kişinin kullanımda olan hesap bilgilerini öğrendik ve sigorta şirketleri ile paylaştık.

SBM olarak Hazine Müsteşarlığı'nın isteğiyle yeni bir teklif uygulaması geliştirmeye başlıyoruz. Şu anda acentelerin kullandığı teklif uygulamaları var. Örneğin bir acente 10 şirketle anlaşmalı ve bir teklif alması gerektiğinde 10 farklı ekrandan teklif alıyor. Tüm bu süreçlerin tek bir ekranda yer alması için gerekli olan uygulamayı biz geliştireceğiz, acenteler artık SBM'nin teklif uygulaması ile çalışacak.

Mobil Kaza Tutanağı uygulaması yakın bir süre içerisinde yenilendi. Yenilenen uygulama ne gibi özellikler sunuyor ve sigortalılara hangi avantajları sağlıyor?

Dünyada bir ilk olan Mobil Kaza Tespit Tutanağı'nı (MKT) Ekim 2014'te Türkiye'de hayata geçirdik. Zamanla kullanıcı ihtiyaçları konusunda deneyim kazanarak uygulamanın daha kullanışlı hale gelmesini sağlıyoruz. Kullanıcıların hangi ekranda kaç dakika beklediği, hangi ekranı daha zor anladığını topladığımız datalarla çözümleyerek daha kolay ve anlaşılır bir uygulama haline getirmeye çalıştık. Mart 2016 itibariyle hayata geçirdiğimiz yeni MKT uygulaması teknolojiyle aşina olmayan, yeni telefon kullanıcısı olan kişiler için de oldukça kullanışlı hale getirildi. Bir önceki versiyonunda ses kaydı ve fotoğraf çekme özellikleri olan uygulamaya, yeni versiyonunda 30 saniyelik video çekme özelliğini de ekledik. Sürücülere mutlaka olası bir kaza anından önce MKT'yi indirmelerini tavsiye ediyoruz. Kaza anında hızlı bir şekilde işlem yapabilmek için MKT indirilmeli ve profil bilgileri doldurulmalı. Sürücüler ehliyet-ruhsat fotoğrafını, TC Kimlik numarasını ve plakasını profiline yüklerse kaza anında MKT doldurma işlemi yalnızca 3 dakika sürüyor. Bir önceki uygulamada bu süre 10 dakikaydı ancak yeni özellikler ve profillerin doluluğuna göre artık 3 dakikaya indi.

Yeni MKT tasarımının en heyecan verici özelliği profil paylaş özelliği oldu. Önceki versiyonda  sadece giriş yapılan telefondaki profil bilgileri alınırken, yeni versiyonda kazaya karışan araç sayısı kaç olursa olsun, eğer diğer sürücülerde de bu uygulama varsa ve profillerini oluşturmuşlarsa, telefonlarını sallamaları bilgilerin aktarımı için yeterli oluyor. Böylece maddi hasarlı kazalardan kaynaklanan trafik sıkışıklığının büyük ölçüde önüne geçileceğini öngörüyoruz. Ayrıca yeni uygulamada senaryo çizim ekranları da sürücülere büyük kolaylık sağlıyor. Sürücüler uygulama üzerinden deneme kaza girişi de yapabiliyor. Uygulamanın nasıl çalıştığını görmek için sürücülerin mutlaka bir deneme kaza girişi yapmaları da faydalı olacaktır.

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi sigortalıların kişisel verilerinin gizliliği için neler yapıyor? Siber saldırılara karşı ne tür yatırımlar yapıldı?

Sigortalıların ve sigorta şirketlerinin en değerli varlığı verilerdir. O veriyi de biz saklıyoruz. Bu verinin dünya standartlarında saklanması gerekiyor. Veri güvenliği bizim açımızdan çok önemli. Bu konuda gerekli teknolojik yatırımları yaptık ancak sadece bunu yapmak yetmiyor, süreç ve organizasyon yatırımı da yapmak gerekiyor. Dünya çapında bilgi güvenliğinde alınması gereken önlemlerin standardı bulunuyor. Bu standartlardan biri de ISO 27001 sertifikası, SBM olarak bu sertifikayı 2 yıl önce aldık. Bu sertifikayı aldıktan sonra her yıl yeniden yapılan denetim sonucunda bilgi güvenliğine ne tür yatırım yaptığımız ve süreçlerin doğru çalışıp çalışmadığıyla ilgili olarak sertifikasyon sürecinden geçiyoruz. Biz bunu İngiltere'deki uluslararası British Standart Institue şirketinden yaptırıyoruz. Sigorta sektörü birçok yabancı yatırımcıdan veya yabancı ortaklı şirketlerden oluştuğu için uluslararası geçerliliği olan bir kuruluştan bu sertifikayı almak istedik.

Tüm sigortalılar rahat olabilir, buradaki bilgiler hiçbir şekilde başka bir yere kopyalanmaz ve paylaşılmaz. Yakın zamanda Kişisel Bilgilerin Güvenliği Yasası da onaylandı, süreçlerimizi bu yasaya da uygun hale getirdik. Sadece kanun çerçevesinde belirli yerler ile bilgi paylaşılıyor, onun dışında herhangi bir paylaşım mümkün değil. Her türlü önlemimizi almış durumdayız. Siber saldırılara karşı Ankara'da bir Disaster Recovery merkezimiz bulunuyor. İstanbul'da herhangi bir felaket olduğunda anında Ankara'daki veri merkezimize geçebiliyoruz. Kesintisizlik anlamında bu önlem çok önemli. Türkiye çok yoğun siber atak alabiliyor, dDos denilen ataklara karşı önlemlerimiz var.

Birçok sigorta şirketi de bu konulara önem veriyor. Sigorta şirketlerinin IT yöneticileriyle belirli zamanlarda yaptığımız toplantılarda burada uygulamış olduğumuz tüm çalışmaları paylaşıyoruz. Bizden sonra ISO 27001 belgesi alan çok şirket oldu. Bizim uygulamış olduğumuz teknolojileri öğrenip uygulayan şirketler oldu. Sigorta şirketleri de ciddi şekilde bilgi güvenliği konusuna yatırım yapıyorlar ve bunu önemseyerek kendi süreçlerini iyileştiriyorlar.

Diğer taraftan IT dünyasında standart olup bilgi güvenliğini de kapsayan çok daha geniş kapsamlı bir standart olan Cobit sistemi var. BDDK 2001 yılındaki bankacılık krizinden sonra bu sistemi bankalara zorunlu hale getirdi. Hazine Müsteşarlığı sigorta sektörü için de Cobit sistemini uygulamayı düşünüyor. Bununla ilgili hem sektörden hem de SBM'den bilgi alındı.

Sigorta suiistimalleri hakkında SBM neler yapıyor? Suiistimallerinin önlenmesi amacıyla geliştirilen yazılımda öğrenen yapay zeka modelinin olduğunu ifade etmiştiniz, bundan da bahseder misiniz?

SBM'nin suistimalleri tespit edebilmek için kullandığı SAS Fraud Framework for insurance toolu ile 7 ay gibi kısa bir sürede 150 milyon TL'lik suistimal tespit edildi. Bu uygulama sigortalıların yapmış oldukları hareketleri, kaza, eksper, onarım, servis gibi bilgileri analiz ederek bir takım analitik modellerle belirli bir skorlama yapılıyor. Altyapı aynı zamanda öğrenebilen yani analitik bir uygulama. Sigortalılar, tamirhaneler, acenteler ve hasar dosyalarının tamamı bir ağ içerisinde yer alıyor. Bu ağ içerisinde herhangi bir tarafın suistimal skoru yüksek ise otomatik olarak diğerinin skoru da yükseliyor. Bu skoru biz şirketlerle günlük olarak paylaşıyoruz. Şirketler de ortaya çıkan sonuç çerçevesinde hasar dosyasına farklı gözle bakıyor, daha detaylı inceleyebiliyor.

1 yılda elimizde önemli bir veri oluştu ve artık sistem hangi durumlardaki dosyaların, hangi kazaların gerçekten suistimal olduğunu kesinleşen suistimal vakalarıyla öğrenmeye başladı. Biz bu yıl içerisinde kurduğumuz modeli yeniledik. Sistemin suistimali yakalama oranı analitik modele geçtikten sonra 3-4 kat arttı. Bu teknolojinin gücünü çok etkin olarak kullanmaya başladık.

Telematiks projesinden bahseder misiniz? Şu anda proje hangi aşamada ve Türk sigorta sektörü tüm tarafları ile bu projeden nasıl avantajlar yakalayacak?

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi'nde kuracağımız Telematiks sistemini hem lokal hem de uluslararası ortaklı firmalara ihaleye açtık. Burada her tarafı özgür bırakan bir model belirledik; yani sigortalılar özgür bir şekilde telematiks cihazı satan firmalardan bu cihazı satın alsın, telematiks cihazı satan şirketler bütün müşterilerini SBM'deki sistem içerisine dahil edebilsin ve sigorta şirketleri istediği sigortalının bizdeki telematiks bilgisini, sürüş ve davranış skorunu sorgulayabilsin istiyoruz.

Her kişi ve her araç için belirli datamız olacak, sigortalılar trafik veya kasko poliçesi yaptırmak istediklerinde sigorta şirketi o kişinin geçmiş skorunu bizden sorgulayabilecek. Sigortalı da telematiks cihazını alıp aracına takacak ve bizim belirlediğimiz yetkili servislerde sisteme dahil olabilecekler. SBM olarak biz tüm bu datayı toplayıp herkese açacağız. Oluşacak datayı analitik bir model ile skorlayacağız, örneğin sürücülerin viraja girişi, kalkışı, durma mesafesi gibi farklı sürüş kabiliyetlerine göre skorlama modeli belirlenecek.

Türkiye'de şu anda 1 milyon araçta araç takip sistemi bulunuyor ve tamamı neredeyse kurumsal şirketler. Elimizdeki dataya baktığımızda 16 milyon trafik poliçesinin 3,5 milyonu kurumsal müşterilere ait, kalan 13 milyonu ise bireysel müşteriler. Cihaz satan firmalar için de pazarı genişletmiş olacağız.  

Poliçe yapımı sırasında sigorta şirketi o sigortalının onayı ile bizdeki skoru sorgulayabilecek. Her sorguda biz sigorta şirketinden bir ücret alacağız, bu ücreti de sistemi kuracak olan firmayla paylaşacağız. İhalenin son aşamasındayız, Ağustos ayında bitireceğiz ve yaklaşık 3 aylık bir kurulum süresi öngörüyoruz. Telematiks sisteminin bu yılsonu itibariyle hayata geçmesini planlıyoruz. Sigorta şirketleri artık UBI (Used Base Insurance) türü poliçeler sunabilecekler, reklamlarını yapacaklar. Kaskodaki penetrasyon oranını da yepyeni ürünler ile artırmak mümkün olacak.

SBM olarak bir sosyal sorumluluk projesi kapsamında yalnızca sürücülerin kendilerini test edebilmeleri amacıyla mobil uygulamalar ile sürücü davranış analizi yapmak istiyoruz. O uygulamayı da MKT uygulaması içine dahil edeceğiz, telematiks cihazı olmadan sürücüler kendi skorunu görebiliyor olacaklar.

SBM Türk sigorta sektörünün teknoloji gücü olarak biliniyor, geçtiğimiz yıl İnovaLİG'de bir şampiyonluk kazandınız, bu süreçten bize bahseder misiniz? Sektörün teknolojik gelişmeleri yeterince takip edebildiğini düşünüyor musunuz?

InnovaLİG süreci Kur​umsal İletişim Uzmanı'mız Ceylin Berköz'ün başvurusu ile başladı. Başvuru sonrasında 488 firmalının katıldığı İnovasyon değerlendirme anketini doldurdu ve en iyi 250 firma arasına girdik. Daha sonra anketi ve elemeleri yürüten danışmanlık firması A.T. Kearney elemeyi yaptı ve ilk 50'ye kalarak yarı finale yükseldik. Finale kalan 25 firma arasına girdiğimizde Türkiye'de tanınmış kişilerden oluşan jüri heyeti huzurunda inovasyon yaklaşımımızı ve SBM'yi anlatıp tanıtım yaptık. Daha sonra danışmanlık firması verdiğimiz cevaplar ile gerçek hayatın ne kadar örtüştüğü ile ilgili olarak bir SBM'de inceleme yaptılar ve o inceleme sonucunda da bir puanlama yapıldı ve ilk 15'e kaldık. Lokal ve uluslararası firmaların yer aldığı bu yarışmadan sıyrılıp birincilik ödülü almamız bizim için ayrı bir gurur kaynağı oldu.

Biz aslında birçok şirkette zor olan inovasyon yaşam döngüsü alanında ödül aldık. Geliştirdiğimiz birçok ürüne baktığımızda fikir aşamasıyla hayata geçmesi arasında 2 ay süre vardı. Geçen yıl SAP'den de en hızlı SAP entegrasyonu ödülünü aldık.

Sosyal Medya