Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla
Otomotiv Distribütörleri Derneği Sayı 60 - 2015 - 9.12.2015

SBM Genel Müdürü Aydın Satıcı'nın "Otomotiv Distribütörleri Derneği" dergisinde yayınlanan röportajı

 

Teknolojik gelişmelerle Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin (SBM) hizmet çeşitliliği daha da artıyor. SBM, tüketicilere, sigorta şirketlerine, sigorta aracılarına ve kamu kuruluşlarına, öncelikle trafik sigortasında sorgulama ve denetim konusu olmak üzere birçok konuda hizmet veriyor. Trafik Sigortaları Merkezi (TRAMER) etkinliğe başladıktan sonra trafi​k sigortasında sahte poliçe gibi birçok teknik sorun ortadan kalkarken sigortalılık oranında da ciddi bir artış sağlandı. SBM, ilgili sigorta dallarındaki verilerin tek merkezde toplanması, sektör genelinde uygulama birliğinin sağlanması, güvenilir istatistiklerin oluşturulması gibi amaçlarının çoğunu gerçekleştirmiş durumda. SBM, çoğu gençlerden oluşan yaklaşık yüz kişilik kadrosuyla modern binasında hizmet veriyor. SBM Genel Müdürü Aydın Satıcı, SBM çalışmalarını, sektöre ve tüketicilere sunduğu hizmetleri, bunların sağladığı avantajları anlattı.

10 dakikada Kaza Tutanağı

SBM’nin geliştirip Ekim 2014’te hayata geçirdiği mobil kaza tutanağı uygulamasıyla maddi hasarlı trafik kazalarında tutanak düzenleme işlemleri çok kolay ve kısa sürede tamamlanıyor. Satıcı, tutanak düzenleme işlemi süresini kısaltarak vatandaşlara ve sigorta şirketlerine kolaylık sağlayan uygulamanın daha yaygınlaşması gerektiğini vurguluyor.

“Artık yanınızda Kaza Tutanağı taşımanıza gerek yok, tutanak akıllı telefonlarınızda”

Maddi hasarlı kaza tutanağı formunun akıllı telefon uygulaması olan Mobil Kaza Tutanağı (MKT), tutanak işlemlerini büyük ölçüde kolaylaştırıyor ve hızlandırıyor. Kazaya karışan sürücülerin birinde akıllı telefon bulunması ve telefonlarına MKT uygulamasını indirmiş olması yeterli. Satıcı uygulamanın kolaylıklarını ve ava​​​ntajlarını şöyle belirtiyor: “Maddi hasarlı kazalarda tutanak işlemleri basılı formda ortalama 100 dakikada tamamlanabiliyor; bu da ancak sürücülerde form bulunması halinde 100 dakika; genellikle hazırda form bulunmuyor ve bunun temin edilmesi gerekiyor ki, o da çok vakit alıyor. Form olsa bile birçok yere, kimlik numarası, plaka numarası, şasi numarası, ruhsat bilgilerinin manuel yolla yazılması gerekiyor. Bütün bu işlemler ortalama 100 dakika sürüyor. MKT bu süreyi yaklaşık 10 dakikaya indiriyor. SBM’nin uygulamayı geliştirirken temel amacı tutanak doldurma anında bilgi girişini en aza indirmekti. Kişinin bilgileri elle kodlamasına gerek kalmadan fotoğraf çekerek, kare kod okutarak, sesli mesaj bırakarak, ekrana parmağıyla imza atarak bütün işlemleri yapmasını hedefliyoruz.” ​

“Kazanın fotoğrafını çek, karekodu okut, imzanı ekrana at: Tutanağınız hazır”


Uygulama nasıl çalışıyor?​

MKT uygulamasında kullanıcılar uygulamayı indirdikten sonra kendilerine ait bilgileri girerek profil oluşturabiliyor. Bu işlem yapıldığı için tutanak doldurma anında bilgi girmeye gerek kalmıyor ve işlemler çok daha hızlı tamamlanıyor. Satıcı uygulamanın işleyişini şöyle anlattı: “Sigorta şirketleri poliçelerin üstüne bizim istediğimiz formatta bir karekod basıyor, Mobil kaza tutanağı o karekodu okuyor. Kullanıcıların kazanın dört tane fotoğrafını çekmesi gerekiyor, daha sonra poliçesinin üstündeki kare kodu okuttuğunda kaza tespit tutanağında doldurulması gereken yerler otomatik olarak giriliyor. Başka hiçbir veri girmesi gerekmiyor. Sadece kazanın senaryosunu kaydediyorlar. Sigorta sektörünün teknoloji gücü: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Genel Müdürü Aydın Satıcı Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) tüketicilere, sigorta şirketlerine, sigorta aracılarına ve kamu kuruluşlarına, öncelikle trafik sigortasında sorgulama ve denetim konusu olmak üzere birçok konuda hizmet veriyor. SBM Genel​ Müdürü Aydın Satıcı, SBM’nin 2014’te başlattığı dünyada ilk ve tek olan Mobil Kaza Tutanağı (MKT) uygulaması ve avantajları hakkında bilgi verdi. Satıcı, “MKT, SBM’nin hizmetlerinin sektöre avantaj olarak geri dönmesinin bir örneğidir” diyor. 32 Ekranda aracın ilk darbe aldığı noktayı seçiyorlar, harita üzerinde kaza senaryosunu belirliyorlar, harita ve araç bilgisi de otomatik olarak geliyor. Örneğin bir kamyonla bir otomobil çarpıştı, ekrana harita üzerinde bir kamyon resmi ile bir otomobil resmi geliyor. Kullanıcılar sadece ekranda araçların yönlerini belirliyorlar. Kazanın nasıl gerçekleştiğini sesli olarak anlatıp kaydedebiliyorlar. Sonra ekrana iki tane imza alanı geliyor, sürücüler parmaklarıyla ekrana imza atıyorlar. Böylelikle tutanak PDF formatında her iki sürücünün e-posta adresine gönderiliyor.” Hasar ihbarlarını MKT yapıyor. MKT sigortalılara hasar ihbarlarında da kolaylık sağlıyor. Aydın Satıcı, “Çoğu durumda sigortalının hasar ihbarı yapması bile gerekmiyor, MKT sayesinde artık sigortacı hasardan anında haberdar oluyor. Örneğin iki araç kaza yaptı, kazaya karışan araçların trafik ve kasko sigortaları var, bu dört poliçe isterse dört ayrı şirketten yapılmış olsun, mobil kaza tutanağı girildiği anda biz anında o dört sigorta şirketini de tespit edip, bilgilendirme yapıyoruz. Böylece kaza yapanlar daha kaza yerinden ayrılmadan sigorta şirketlerinin kazadan haberi oluyor. Bazı sigorta şirketleri bizim bu şekilde bilgilendirmemiz üzerine direkt sigortalısıyla iletişime geçip, geçmiş olsun dileklerini paylaşarak, hasar sürecini başlatıyor” diyor.


“Kâğıt tutanakta kusur oranının belirlenmesi ortalama 14 gün alırken, MKT ile bu süre 1-3 gün arasında bitiyor.”

Sigortalılar günlerce kazanın sonuçlanmasını beklemiyor​

MKT, hasar tespiti, kusur oranının belirlenmesi ve bunlara bağ- lı olarak hasar dosyasının kapatılması süresini de büyük ölçüde kısaltıyor. Aydın Satıcı basılı forma göre hasar dosyasıyla ilgili işlemlerde MKT’nin sağladığı kolaylığı şöyle aktarıyor: “Basılı formda işlem yaparken kaza yerinde saatlerce kaza tutanağını doldurmanızla da iş bitmiş olmuyor, tüm evrakları bir zarfın içine koyup, ya acentenize veriyorsunuz, o sigorta şirketine gönderiyor ya da kuryeyle gönderiyorsunuz, kurye de en az 24 saatte yerine ulaştırabiliyor. Evraklar sigorta şirketine ulaştıktan sonra hasar departmanı evraklar üzerindeki bütün bilgileri tek tek bilgisayara giriyor. Artık bunlara gerek kalmadı, MKT’yle tüm bilgiler, fotoğrafl ar, ses kayıtları, lokasyon bilgileri dahil hem SBM sisteminde hem de sigorta şirketinin sisteminde anında yer alıyor. Daha sigortalı kimseye bilgi vermeden sigorta şirketi kendisini arıyor ve hasar süreciyle ilgili bilgi veriyor. Daha sonra kaza tutanağının değerlendirilmesi ve kusur oranlarının belirlenmesi süreci başlıyor. Kâğıt tutanakta kusur oranının belirlenmesi ortalama 14 gün alırken MKT ile bu süre 3 günde, hatta 1 günde de bitebiliyor.” Trafik sorunu MKT ile hafifl eyecek Büyük şehirlerde trafik sorununun başta gelen nedenlerinden biri de özellikle kaza yapan araçların tutanak işlemleri bitinceye kadar kaza noktasını terk etmeyip yolu kapatarak trafiği tıkaması. MKT uygulaması bu sorunun çözümüne de katkı sağlıyor. Uygulama hem işlem süresini kısaltıyor hem de trafiğin açılması için sürücü- lere yol gösteriyor. Kazanın fotoğrafl arı çekildikten sonra uygulama ekranında “Lütfen aracınızı trafiği engellemeyecek biçimde bir kenara çekiniz” uyarısı çıkıyor, sonra da “Aracınızı kenara çektiyseniz devam tuşuna basınız” uyarısıyla işlem devam ediyor. Satı- cı, “Maddi hasarlı kazalarda tutanak işlemlerinin uzaması genellikle bilgisizlik ve ihmalden kaynaklanıyor. Örneğin, birçok sürücü maddi hasarlı kazada trafik polisini beklemeye gerek olmadığını bilmiyor veya yanlarında kaza tutanağı formu bulunmadığı için onun temin edilmesini bekliyorlar. Form bulunduktan sonra kaza yerinde oturup tek tek bilgileri giriyorlar, o arada araçlar oldukları yerde kalıyor, trafik de tıkanıyor. Aslında kağıt form doldururken bile görüntü alındıktan sonra araçlar kenara çekilebilir, işlemlere orada devam edebilirler. Ama bu bilgileri herkesin bilmesini bekleyemeyiz. Şu an 16 milyon trafi k poliçesi var, tüm araç sahiplerinin bu bilgileri bilmesi mümkün değil. Ama telefonlarında MKT uygulaması olsa, uygulamanın kullanıcıları yönlendirmesiyle ​işlemlerini kolayca yapabilirler. Mobil kaza tutanağı, işlem sürelerini minimuma indirmektedir, özellikle büyük şehirlerde trafik sorununun hafifletilmesinde büyük bir katkısı olacaktır” diyor.​


Kazalarla ilgili daha nitelikli veri toplanacak

MKT’nin bka bir yararı da trafik kazalarında daha sağlıklı ve zengin istatistik oluşturulmasına imkan sağlaması. Satıcı bu sayede kazalarla ilgili daha nitelikli veri toplanacağını ifade ediyor: “Türkiye’de yılda yaklaşık 850 bin maddi hasarlı kaza meydana geliyor, bu kazaların mobil kaza tutanağından girilirse elimizde kazaların meydana geldiği noktalar, kaza zamanı, kaza nedenleri, araç çeşitleri gibi birçok veri olacak. Bu verilere göre kazaları minimuma indirmek için alınacak önlemler daha iyi belirlenebilir. Bir yere trafik ışığı mı konacak, kasis mi konacak daha iyi düşünülerek yapılabilir. İstanbul’un hangi caddesinde hangi sebeplerle ne gibi kazalar oluyor, mobil kaza tutanağı bize bu bilgiyi veriyor, biz de bunu herkesle paylaşıyoruz. Bütün yerel yönetimler, emniyet müdürlükleri, valilikler SBM sitesine girip nerelerde hangi kazanın olduğunu görebilir, buna göre de önlem alabilirler.”

“MKT ile ayda yaklaşık 700 kaza tutanağı düzenleniyor. Bugüne kadar 400 bin kişi uygulamayı telefonuna indirdi.”


MKT sektörün başarısı Mobil Kaza Tutanağı uygulamasının SBM’nin ve Türk sigorta sektörünün gelişmiş elektronik altyapısının bir sonucu olduğunu vurgulayan Satıcı, bu bütünleşik altyapı olmasa MKT’nin de uygulanmasının mümkün olamayacağını belirtti. Aydın Satıcı, “Dünyada çok az ülkede SBM gibi organizasyonlar var, olan yerlerde de anlık bilgi transferi bizim gibi yok. Örneğin İngiltere sigortacılıkta çok ileri bir ülkedir, İngiltere’de bile haftalık olarak bilgi alınıyor. Haftalık bilgi almayla gerçek zamanlı mobil uygulama kullanma imkânınız mümkün değil. Bizde acente, sigorta şirketi ve SBM gerçek zamanlı çalışıyor. Mobil kaza tutanağının çalışması için bu sistemin olması gerekiyor. Mobil uygulama kendi başına yeterli bir şey değil, bugün uygulamayı programcılık bilgisi olan herkes yazabilir, asıl başarı sektörün ve SBM’nin yıllardan beri gelen elektronik altyapı entegrasyonu yeteneğidir, yani sektörün başarısıdır. Bugün 32 hayat dışı şirketin poliçe bilgilerinin bize anında ulaşabilmesi sayesinde biz bu uygulamayı hayata geçirebiliyoruz. Mobil Kaza Tutanağı SBM’nin hizmetlerinin sektöre avantaj olarak geri dönmesinin bir örneğidir” diyor.




Sosyal Medya