Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla
Hayatımız Sigortalı Dergisi - 1.10.2014

Aydın Satıcı, SBM'nin devreye aldığı son projeleri Hayatımız Sigortalı dergisi ile paylaştı

Aydın Satıcı Hayatımız Sigortalı Dergisi röportajı, hayatımız sigortalı röportaj, Aydın Satıcı, SBM, Sigorta Biilgi Merkezi Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), devreye aldığı mobil uygulamalarla 30 milyonun üzerindeki sigortalıya poliçe sorgulamasından kaza istatistiklerine kadar birçok konuda bilgi veriyor

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), sigorta sektörünün bilgi bankası. Merkez'de hayat, sağlık, trafik, yeşilkart, zorunlu karayolu taşımacılık mali sorumluluk, ferdi kaza, kasko, hekim sorumluluk, seyahat sağlık, ihtiyari mali mesuliyet, tehlikeli madde ve tüpgaz sorumluluk ve mesleki sorumluluk sigortasına ilişkin bilgiler tutuluyor. Bu bilgilerden hem tüm aktörleriyle sigorta sektörü hem de sigortalılar faydalanıyor. Merkez'in en önemli misyonu ise sigorta sistemine olan güvenin artırılması.

Sigorta sektörünün teknolojik gücü olma hedefiyle ilerlediklerini belirten SBM Merkez Müdürü Aydın Satıcı, "Dünyada en değerli kaynak olan veriyi günlük ve anlık olarak alıyor işleyerek hem sigorta sektörüne hem de sigortalılara sunuyoruz. Bu yıl itibarıyla uygulamalarımızı mobil ortama da taşıdık” şeklinde konuştu.

Yılda 3 milyar işlem yapılıyor

SBM'nin 80 bin kullanıcısı olduğunu belirten Satıcı, sektördeki sigorta şirketlerinin yönetici ve çalışanlarının, tüm acente, broker ve eksperlerin SBM sistemlerini kullandığının altını çizdi. Satıcı, "Kamu kurumları da sistemlerimizin kullanıcısı. Örneğin, noterler araç alım satımlarında aracın trafik sigortasının olup olmadığını SBM'den kontrol ediyor" dedi. En önemli kullanıcılannın ise sigortalılar olduğunu kaydeden Satıcı, "Sigortalılarımız internet sitemizin online işlemler menüsünden poliçelerini sorgulayabiliyor, Kaza Tespit Tutanakları'nı (KTT) inceleyebiliyor, eksper ataması yapabiliyor" dedi.

Merkez'de 30 milyon tekil kişinin bilgisinin yer aldığını kaydeden Satıcı, SBM üzerinden yapılan yıllık işlem sayısının da 3 milyar olduğunu dile getirdi.

Sadece sektörün kendi içindeki verileri depolamadıklannı belirten Satıcı, sektör dışındaki kurumların da mevcut veriye ulaşmalarını sağladıklarını söyledi. Belirli alanlarda bu hizmeti verdiklerini ifade eden Satıcı, Emniyet Genel Müdürlüğü'nün trafik tescil bilgilerine SBM üzerinden ulaşabildiğini sözlerine ekledi. Satıcı, Kredi Kayıt Bürosu ile de risk skorlarına ulaşılması adına çalışmaların sürdüğünü söyledi.

"Mobil uygulamalara odaklandık"

"Hayallerin ötesinde sigortacılık" sloganıyla yola çıktıklannı söyleyen Satıcı, tüm hizmetlerini akıllı telefonlardan da sunabilmek için mobil uygulamalara odaklandıklannı ifade etti. Böylelikle sigortalıların her yerde ve her zaman hizmetlerden faydalanabileceğine dikkat çeken Satıcı, Mobil Sorgu Sistemi'nin bu yeniliklerden biri olduğunu söyledi. "Mobil Sigorta Sorgu" uygulamasının akıllı telefonlardan kolay ve hızlı bir şekilde poliçe, acente, eksper, kaza tutanağı sorgulama ve eksper atama gibi işlemleri yapmaya olanak sağladığını belirten Satıcı, "Uygulama ile trafik ve kasko poliçeleri, hayat sigortaları, seyahat ve sağlık poliçeleri, yeşilkart, taşımacılık ve koltuk poliçeleri sorgulanarak poliçe bilgileri kontrol edilebiliyor. Ayrıca en yakın acente ve eksperin bulunmasını da sağlıyor" dedi.

1 milyar TL’lik kayıp sigortalılara geri kazandırılacak

Satıcı, SBM'nın en önemli projesinin ise suıstimalleri önlemek için satın aldıkları yeni ürünleri SAS olduğunu söyledi. Bu ürün ile suıstimallerin artık çok hızlı tespit edileceğini belirten Satıcı, "Akıllı analitik uygulamalar ile sigorta sahteciliği son bulacak. Suistimallerin neden olduğu 1 milyar TL'lik kayıp sigortalılara geri kazandırılacak" dedi.

Seyahat sağlıkta vize işlemlerinde kolaylık

2013 yılı itibaiyla seyahat sağlık poliçelerinin online olarak alınmaya başlandığını belirten Satıcı, verilerin gerçek zamanlı olmasının vize işlemlerinde kolaylık sağladığına dikkat çekti. Konsolosluklar ve vatandaşların işlemler sırasında poliçesini sorgulayabildiğini belirten Satıcı, bu alanda yıllık 1,5 milyon poliçe olduğunu ve 25 bin sorgu yapıldığını belirtti.

e-Devlet entegrasyonu tamamlandı

e-Devlet entegrasyonu ile tüketiciler artık SBM bünyesindeki sigorta bilgilerini sorgulayabilıyor. Entegrasyonun tam anlamıyla sağlandığını belirten Satıcı, "Trafik, kasko, yeşilkart, karayolu taşımacılık, ferdi koltuk, mesleki sorumluluk sigortalarındaki bilgiler e-Devlete açıldı. Vatandaş ruhsatının, tapusunun yanında artık sigorta poliçesini de www.turkiye.gov.tradresinden sorgulayabiliyor. Bu uygulama ile devlet ve sigorta kavramlarının eşleştirilmesi ve güvenin artırılmasını sağladık" ifadelerini kullandı.

Aydın Satıcı Hayatımız Sigortalı Dergisi röportajı, hayatımız sigortalı röportaj, Aydın Satıcı, SBM Merkez MüdürüSBM'yi doğru kurgularsak sektörü uçururuz

Yatırımlarını sektörü besleyecek şekilde uyguladıklarını belirten Satıcı, Türkiye'de sigorta potansiyelinin oldukça yüksek olduğuna dikkat çekti. Satıcı, "Trafik sigortası zorunlu olduğundan yüzde 20 sigortasızlık oranı var. Kaskoda yüzde 26, trafikte yüzde 80, DASK'ta yüzde 31, yangında yüzde 24, sağlıkta yüzde 4, hayatta yüzde 18 sigortalılık oranı var. Bu altı branşta 50 milyar TL'lik bir potansiyel görüyoruz. Yüzde 20'sini sektör gerçekleştirse 10 milyar TL eder, 24 milyar TL'lik yıllık prim üretiminin yanında çok ciddi rakamlar. SBM olarak sektöre destek vermeye çalışıyoruz. Sistemlerimizde yaşanabilecek herhangi bir kesinti aksaklık nedeniyle yüzde 1 negatif etkimiz olursa yıllık prim üretimi üzerinden düşünüldüğünde 240 milyon TL sektörü zarar ettirebiliriz. Ama sektörün anında nsk analizi yapabileceği, anında sektörü değerlendirebilecekleri raporları analiz edebilirsek yüzde 1 artı etkimiz olsa 240 milyon TL üretim sağlarız. Yüzde 1 hesabına göre SBM'nin sektöre etkisi 480 milyon TL. Yüzde 5 olsa 2 milyar TL oluyor. SBM'yi doğru kurgularsak sektörü uçururuz. Son dönemdeki yatırımlarımız da bunu pozitif yönde etkilemeye yönelik. Bu konuda başanlı olduğumuzu da aldığımız geri dönüşlerle görüyoruz" şeklinde konuştu.

Kokpit, sektöre yön veriyor

SBM, gösterge panosu anlamına gelen "dashboard" uygulaması ile Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Sigorta Birliği ve sigorta şirketleri genel müdürlerine toplanan verilerin değişimini günlük olarak takip etme olanağı sağlıyor. Kokpit adı verilen uygulamada trafik, kasko, sağlık, seyahat ve hayat ürünleri için yazılan ve yürürlükteki poliçe adetleri sunuluyor. Trafik ve kaskoda ayrıca ödenen hasar tutan, hasar dosya adedi ve yazılan poliçe prim bilgileri bir önceki yıl ile kıyaslama olarak sigorta şirketi, yıl/ay ve ilk kırılımında raporlanıyor. Raporlar geriye dönük üç yıllık veri takvim yılı bazında gösteriliyor.

Doğrudan Tazmin, 2015 ortasında geliyor

Trafik sigortasında yeni bir dönem başlatacak olan Doğrudan Tazmin Sistemi (DTS) ile trafik sigortasındaki zararı artık vatandaşın kendi sigorta şirketi karşılayacak. Şirketlere açılacak olan altı aylık pilot uygulama sonrasında alınan sonuçlar doğrultusunda iyileştirme ve düzenlemeler yapacaklarını belirten Satıcı, "Uygulamayı 2015 yılının ortasında devreye alacağız." dedi. Uygulama sayesinde şirketlerin kendi müşterisine değer katacağını belirten Satıcı, kaşkolü araç sayısında da artış yaşanarak trafik sigortasına yaklaşacağını öngördüğünü belirtti.

Otokontrol'de itiraz dönemi başladı

SBM'nin 2014 yılında hayata geçirdiği uygulamalardan biri de SMS hasar sorgulaması Otokontrol'e itiraz ve düzeltme sisteminin gelmiş olması. 5664 Otokontrol'e mesaj atıldığında aracın hasar bilgisi ile ilgili yanlışlıkların olabileceğini ifade eden Satıcı, Ocak ayında devreye alınan uygulamadaki süreci şöyle açıkladı: "Vatandaş internet sitemizden aracıyla ilgili itirazda bulunuyor. Bu itiraz anında sigorta şirketi ile online olarak paylaşılıyor. Eğer bir yanlışlık varsa sigorta şirketi bunu yedi iş günü içerisinde düzeltmek zorunda."

Kağıt kalemsiz Kaza Tespit Tutanağı dönemi başladı

2014 yılının yıldız projelerinden birinin Mobil Kaza Tutanağı olduğunu ifade eden Satıcı, uygulama ile kağıt kalem kullanmadan akıllı telefon aracılığıyla beş dakika içerisinde Kaza Tespit Tutanağı'nın sigorta şirketine ulaştırılacağını söyledi. Eylül ayı itibarıyla uygulamayı devreye aldıklarını kaydeden Satıcı, uygulamanın işleyişiyle ilgili şu bilgileri verdi: "Öncelikli olarak sigorta şirketleri poliçelerine karekod ekleyecek. Bu karekod mobil uygulamaya okutulunca poliçe bilgileri otomatik olarak aktarılacak. Sisteme kazanın fotoğrafları eklenecek, araçların darbe aldığı noktalar belirtilecek. Kazaya karışan kişiler yorumlarını ses kaydı olarak bırakabilecek. En son ise kazaya karışan sürücüler ekrana imza atacak. Böylelikle kâğıt kalem kullanmadan otomatik olarak KTT formu doldurularak şirketlere iletilecek."
Sosyal Medya