Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla
Şemsiye-Sigortalı Yaşam ve Emeklilik Dergisi - 14.9.2014

SBM Genel Müdürü Aydın Satıcı, Şemsiye dergisinin sorularını yanıtladı. 

SBM, devreye aldığı mobil uygulamalarla 30 milyonun üzerindeki sigortalıya poliçe sorgulamasından kaza istatistiklerine kadar birçok konuda bilgi veriyor. ​​​​

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), sigorta sektörünün bilgi bankası. Merkez'de hayat, sağlık, trafik, yeşilkart, zorunlu karayolu taşımacılık mali sorumluluk, ferdi kaza, kasko, hekim sorumluluk, seyahat sağlık, ihtiyari mali mesuliyet, tehlikeli madde ve tüpgaz sorumluluk ve mesleki sorumluluk sigortasına ilişkin bilgiler tutuluyor. Bu bilgilerden hem tüm aktörleriyle sigorta sektörü hem de sigortalılar faydalanıyor. Merkezin en önemli misyonu ise sigorta sistemine olan güvenin artırılması. 

Sigorta sektörünün teknolojik gücü olma hedefiyle ilerlediklerini belirten SBM Genel Müdürü Aydın Satıcı, "Dünyada en değerli kaynak olan 'veri'yi günlük ve anlık olarak alıyor, işleyerek sigortalılara ve sektöre sunuyoruz" dedi.

Yılda 3 milyar işlem
SBM'nin 80 bin kullanıcısı olduğunu belirten Satıcı, sektördeki sigorta şirketlerinin yönetici ve çalışanlarının, tüm acente, broker ve eksperlerin SBM sistemlerini kullandığının altını çizdi. Satıcı, "Kamu kurumları da sistemlerimizin kullanıcısı. Örneğin, noterler araç alım satımlarında aracın trafik sigortasının olup olmadığını SBM'den kontrol ediyor" dedi. En önemli kullanıcılarının ise sigortalılar olduğunu kaydeden Satıcı, "Sigortalılarımız internet sitemizin online işlemler menüsünden poliçelerini sorgulayabiliyor, Kaza Tespit Tutanaklan'nı (KTT) inceleyebiliyor, eksper ataması yapabiliyor" şeklinde konuştu. Merkezde 30 milyon tekil kişinin bilgisinin yer aldığını kaydeden Satıcı. SBM üzerinden yapılan yıllık işlem sayısının da 3 milyar olduğunu dile getirdi.

Otokontrol'de itiraz dönemi
SBM'nin 2014 yılında hayata geçirdiği uygulamalardan biri de SMS hasar sorgulaması Otokontrol'e itiraz ve düzeltme sisteminin gelmiş olması. 5664 Otokontrol'e mesaj atıldığında aracın hasar bilgisi ile ilgili yanlışlıkların olabileceğini ifade eden Satıcı, Ocak ayında devreye alınan uygulamadaki süreci şöyle açıkladı: "Vatandaş internet sitemizden aracıyla ilgili itirazda bulunuyor. Bu itiraz anında sigorta şirketi ile online olarak paylaşılıyor. Eğer bir yanlışlık varsa sigorta şirketi bunu yedi iş günü içerisinde düzeltmek zorunda."

"Odağımız mobil uygulamalar"
"Hayallerin ötesinde sigortacılık" sloganıyla yola çıktıklarını söyleyen Satıcı, tüm hizmetlerini akıllı telefonlardan da sunabilmek için mobil uygulamalara odaklandıklarını ifade etti. Böylelikle sigortalıların her yerde ve her zaman hizmetlerden faydalanabileceğine dikkat çeken Satıcı, Mobil Sorgu Sistemi'nin bu yeniliklerden biri olduğunu söyledi. "Mobil Sigorta Sorgu" uygulamasının akıllı telefonlardan kolay ve hızlı bir şekilde poliçe, acente, eksper, kaza tutanağı sorgulama ve eksper atama gibi işlemleri yapmaya olanak sağladığını belirten Satıcı, "Uygulama ile trafik ve kasko poliçeleri, hayat sigortaları, seyahat ve sağlık poliçeleri, yeşilkart, taşımacılık ve koltuk poliçeleri sorgulanarak poliçe bilgileri kontrol edilebiliyor. Aynca en yakın acente ve eksperin bulunmasını da sağlıyor" dedi.

Doğrudan Tazmin, 2015'te geliyor
Trafik sigortasında yeni bir dönem başlatacak olan Doğrudan Tazmin Sistemi (DTS) ile trafik sigortasındaki zararı artık vatandaşın kendi sigorta şirketi karşılayacak. Şirketlere açılacak olan altı aylık pilot uygulama sonrasında alınan sonuçlar doğrultusunda iyileştirme ve düzenlemeler yapacaklarını belirten Satıcı, "Uygulamayı 2015 yılının ortasında devreye alacağız" dedi. Uygulama sayesinde şirketlerin kendi müşterisine değer katacağını belirten Satıcı, kaskolu araç sayısında da artış yaşanarak trafik sigortasına yaklaşacağını öngördüğünü belirtti.

Satıcı, 2013 yılı itibanyla seyahat sağlık poliçelerinin gerçek zamanlı olmasının vize işlemlerinde kolaylık sağladığına dikkat çekti. Satıcı, e-devlet entegrasyonunun da tam anlamıyla sağlandığını vatandaşın artık sigorta poliçesini de www.turkiye.gov.tr adresinden sorgulayabildiğini sözlerine ekledi. 

Kâğıt kalem kullanmadan Kaza Tespit Tutanağı 
2014 yılının yıldız projelerinden birinin Mobil Kaza Tutanağı olduğunu ifade eden Aydın Satıcı, uygulama ile kağıt kalem kullanmadan akıllı telefon aracılığıyla beş dakika içerisinde Kaza Tespit Tutanağı'nın sigorta şirketine ulaştırılacağını söyledi. Eylül ayı itibarıyle projeyi devreye alacaklarını kaydeden Satıcı, uygulamanın işleyişiyle İlgili şu bilgileri verdi: "Öncelikli olarak sigorta şirketleri poliçelerine karekod ekleyecek. Bu karekod mobil uygulamaya okutulunca poliçe bilgileri otomatik olarak aktarılacak. Sisteme kazanın fotoğrafları eklenecek, araçların darbe aldığı noktalar belirtilecek. Kazaya karışan kişiler yorumlarını ses kaydı olarak bırakabilecek. En son ise kazaya karışan sürücüler ekrana imza atacak. Böylelikle kâğıt kalem kullanmadan otomatik olarak KTT formu doldurularak şirketlere iletilecek." 

Tahkim Komisyonu'na 5 yılda 13 bin 683 başvuru
2009 yılında kurulan Sigorta Tahkim Komisyonu'na beş yılda toplam 13 bin 683 başvuru yapıldı. En fazla başvurunun yapıldığı il 4 bin 682 başvuru​ ile  İstanbul olurken en az başvuru 5'er adet ile Hakkari ve Bayburt illerinden yapıldı. Bayburt ve Hakkari'den sonra en az başvuru 7 adet ile Gümüşhane, 6 adet ile Çankırı, 9'ar adet ile Kars, Kilis ve Çankırı illerinden yapıldı. Böylelikle yurt genelinde yedi ilde 10'dan az başvuru yapılmış oldu. En fazla başvuru yapılan illerde ise İstanbul'u bin 618 başvuru ile Ankara izedi.​ Başvuru sayılarında 820 adet ile İzmir ve 570 adet ile Mersin, Sigorta Tahkim Komisyonu'na en fazla başvuru yapan iller oldu. 



Sosyal Medya